انواع پارچه های مناسب بارانی

انواع پارچه های مناسب بارانی

انواع پارچه های مناسب بارانی

پوششی که در فصل پاییز و زمستانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد بارانی می باشد. همان طور که می دانید بارانی ها دارای ویژگی خاصی هستند که ضد آب بودن آنها می باشد. همچنین  بارانی یک استایل شیک و زیبا برای زنان و مردان ایجاد می کند. همان طور که اشاره شد به دلیلی ویژگی ضد آب بودن بارانی نمی توانیم از هر پارچه ای برای دوخت آن استفاده نماییم. پس بدیهی است که پارچه هایی که به طور خاص برای جلوگیری از نفوذ آب تهیه شده اند مناسب برای دوخت  بارانی می باشند. لازم به ذکر است همچنین اصولاً پارچه های بارانی ها گرمای زیادی تولید نمی کنند و به طور کلی نمی توان آنها را در زمانی که هوا بسیار سرد می باشد به تنهایی بپوشیم. انواع پارچه های مناسب بارانی

شاید دانستن این که بدانید پارچه انواع مختلف بارانی ها اصولاً از ترکیبی از دو یا چند ماده تشکیل می گردد مانند: پنبه، پلی استر، نایلون یا ابریشم مصنوعی ، برای شما جالب باشد. همچنین این پارچه ها بسته به نوع پارچه انتخاب شده برای دوخت بارانی با مواد شیمیایی و ترکیبات شیمیایی ترکیب می شوند تا ویژگی ضدآب پیدا کنند. بدیهی است بارانی دربین اقشار مختلف جامعه به دلیل سبک بودن و راحتی دارای محبوبیت شگفت انگیزی می باشد. علاوه بر راحتی ، بارانی ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. به طور کلی یک بارانی جذابیت خاصی به فردی که آن را پوشیده است می دهد.

انواع پارچه های مناسب بارانی

می توانیم با قاطعیت بگوییم که اکثر پارچه هایی که ضد آب هستند برای دوخت یک بارانی زیبا و خوب مناسب هستند. در این بین پارچه هایی هستند که علاوه بر این که مانع از عبور آب به دورن پارچه می شوند ظاهر شیک و زیبایی هم برای دوخت بارانی دارند.

 

پارچه PUL

کلمه PUL مخفف کلمه Polyurethane Laminate می باشد. PUL یک پارچه پلی استر است که دارای لایه پشتی پلاستیکی می باشد و با پوشش نازک ضد آب پوشانده شده است. اگر بخواهیم برترین خاصیت این نوع پارچه را ذکر کنیم می توانیم بگوییم که کاملا ضد آب و بسیار مقاوم در برابر نفوذ آب می باشد. پارچه PUL به دلیل کشش عرضی بافتش ، به اصطلاح قابل تنفس می باشد. همچنین  بد نیست که بدانید در زیر لایه پلاستیکی پارچه PUL قسمت پارچه ای آن قرار داده می شود که آن کاملا نرم، قابل انعطاف و راحت می باشد به همین دلیل در تماس با پوست مشکلی ایجاد نمی کند و باعث ایجاد حساسیت نمی گردد.

pul

پارچه TPU

TPU مخفف کلمه Thermoplastic polyurethane  می باشد .  همان طور که از اسم این پارچه مشخص است این نوع پارچه از روکش TPU ساخته می شود. اگر بخواهیم پارچه TPU را با پارچه PUL مقایسه کنیم پارچه  TPU نرم تر، انعطاف پذیرتر ، راحت تر و به طور کلی با محیط زیست سازگارتر می باشد. اما عیب آن این است که معمولاٌ  دارای دوام کمتری نسبت به پارچه های PULمی باشد.

tpu

پارچه شمعی

احتمالاً اسم پارچه های شمعی قبلاً زیاد به گوشتان خورده باشد. پارچه های شمعی پر کاربردترین نوع پارچه در دوخت بارانی می باشند. روش ضد آب کردن این پارچه معمولا موم اندود کردن پارچه های کتان می باشد. ویژگی خاص و منحصر به فرد پارچه های شمعی این است که سال ها بدون نیاز به شستشو می توانید از آن استفاده نمایید. می توانیم از ویژگی های قابل توجه دیگر این نوع پارچه دوام بسیار بالا، قابلیت تمیز کردن پارچه به صورت خشک و مقاومت بالا در برابر آب ذکر کنیم .

نحوه تمیز کردن و شستشو پارچه های شمعی بسیار راحت می باشد به گونه ای که شما برای تمیز کردن آن فقط نیازمند به یک برس نرم  و یا یک پارچه مرطوب می باشید. لازم به ذکر است که پارچه های شمعی را نباید در ماشین لباس شویی با شوینده های قوی  بشوییم زیرا که این کار باعث از بین رفتن موم ضد آب آن می گردد. امروزه از رایج ترین پارچه های شمعی مناسب برای دوخت بارانی، پارچه کجراه بارانی و پارچه کتان شمعی می توان نام برد.انواع پارچه های مناسب بارانی

پارچه چرم

یکی از زیبا ترین پارچه ها برای دوخت بارانی ، پارچه های چرم طبیعی و مصنوعی هستند. امروزه پارچه های چرم به دلیل مقاومت و دوام بالایی که دارند طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کرده اند. زیبایی، شیک بودن و خاص بودن این نوع پارچه باعث شده است که در دوخت انواع بارانی ها از آن استفاده شود. برای شستشو این نوع پارچه نیاز به شستشو با مواد شوینده قوی نمی باشد و آن ها فقط با کمی پاک کننده های مخصوص به راحتی تمیز می شوند.

چرم

پارچه ابریشم ضد آب

همان طور که می دانید پارچه های ابریشمی دارای ویژگی هایی ازجمله لطافت، وزن سبک، نرم بودن و براق بودن می باشند. در واقع ابریشم ضد آب همان ابریشم معمولی است که توسط نانو سیلیس برای جلوگیری از نفوذ آب کاور شده است.

ابریشم

پارچه میکرو

یک نوع دیگر از پارچه هایی که در دوخت بارانی به کار گرفته می شود پارچه میکرو می باشد. از ویژگی های این نوع پارچه سبک بودن و با دوام بودن آن می باشد. همچنین متناسب با ظاهر پارچه که بسیار نرم و لطیف می باشد، دارای مقاومت نسبتا متوسطی در مقابل نفوذ آب می باشد. پارچه های میکرو قابلیت شست وشو در ماشین لباسشویی و قابلیت اتوکشی دارند که همین دو قابلیت آنها را نیز متمایز نسبت به دیگر انواع پارچه های مناسب برای دوخت بارانی کرده است.

میکرو

پارچه High-Tech

با قاطعیت می توانیم بگوییم پارچه های  High-Techبهترین نوع پارچه برای دوخت بارانی هستند زیراکه 100 درصد غیر قابل نفوذدر مقابل آب هستند. این نوع پارچه ها متشکل از الیاف مصنوعی با کیفیت هستند.  استحکام پارچه های High-Tech انقدر بالا می باشد که نیازمند به مراقبت خاصی نیستند.  لازم به ذکر است بارانی دوخته شده با پارچه  High-Techرا می توان به صورتی دستی ویا درون ماشین لباسشویی با مواد شوینده مایع شست و شو کرد. در ضمن این نوع پارچه نیاز به اتو ندارد و بعد از شست وشو خیلی زود خشک می گردد.

در پایان ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که امروزه پارچه های بسیار زیاد دیگری هم در بازار وجود دارند که برای دوختن بارانی استفاده می شوند اما همان طور که قبلا ذکر شد در انتخاب پارچه برای دوخت یک بارانی، مهم ترین ویژگی خاصیت ضد آب بودن آن است و سپس شستشو راحت آن هم حائذ اهمیت می باشد. انواع پارچه های مناسب بارانی

 

نوشتن دیدگاه
اسکرول به بالا