نکات طلایی خرید عروسک

عروسک-روسی

نکات طلایی خرید عروسک

قبل از هر خریدی باید بیشترین بودجه ای که حاضرید در یک فروشگاه اینترنتی اسباب بازی بپردازید را تعیین کنید. سپس ، فاکتور دوم تعیین نوع عروسک است. عروسک هایی که در حال حاضر در بازار هستند در دو گروه قرار می گیرند: عروسک های صنعتی و عروسک های دست ساز. نکات طلایی خرید عروسک

هنگام خرید عروسک دست ساز مانند عروسک روسی نیز باید به جنبه های هنری آن نیز توجه داشته باشید. عروسک های دست ساز که یک کار هنری محسوب می شوند. در ایران معمولاً در انواع پولیشی، نمدی، خمیری، بافتنی، کچه و کنفی ساخته می شوند. عروسک های صنعتی نیز از جنس پلاستیک می باشند.

عروسک-پولیشی

۱کاربری عروسک

در گام اول باید کاربری عروسکی که می خواهید انتخاب کنید را در نظر بگیرید. آیا برای مصرف شخصی می خواهید عروسک بخرید و یا برای هدیه دادن. اگر برای مصرف شخصی قصد خرید عروسک دارید، آیا برای دکور می خواهید؟ و اگر چنین است برای دکور در چه مکانی می خواهید استفاده کنید؟ شاید شما عروسک باز و یا عروسک دوست هستید و یا یک کلکسیون عروسک دارید؟ آیا برای اکسسوری شخصی مانند جاسوئیچی یا عروسک تختخواب و عروسک آشپزخانه قصد خرید اینترنتی عروسک دارید؟

شاید شما برای کادوی ولنتاین تصمیم گرفته اید عروسک بخرید. اگر چنین است و قصد هدیه دادن دارید ست هدیه عروسک بهترین انتخاب شما می تواند باشد. سن فردی که برای  او عروسک می خرید موضوع مهم دیگر می باشد که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید . همانطور که می دانید جنسیت فرد هم در انتخاب عروسک بسیار مهم است زیرا باید به دنبال عروسک دخترانه و یا عروسک پسرانه باشید. برای هدیه به افراد بزرگسال موضوع بسته بندی شیک و زیبا موضوع مهمی است که باید در یک فروشگاه اینترنتی اسباب بازی به آن توجه کنید.

۲کیفیت جنس مواد مصرفی

در مورد انتخاب عروسک های صنعتی و کارخانه ای استحکام و شکنندگی آن را کنترل کنید. این موضوع را در نظر بگیرید چه موادی در ساخت عروسک به کار رفته اند ؟ اگر عروسک پارچه ای می خرید استحکام رویه آن را بررسی کنید. پارچه های متنوعی در ساخت عروسک های پولیشی به کار می رود که هرکدام دارای استحکام متفاوتی نسبت به هم دیگر می باشند.

۳- قابلیت شست و شو

هنگام خرید عروسک پارچه ای به این موضوع می تواند حائذ اهمیت باشد که آیا امکان شست و شوی عروسک وجود دارد. حتی در سطح بالاتر مطمئن شوید که امکان شست و شوی عروسک در ماشین لباسشویی نیز وجود دارد.

۴- رعایت مسائل بهداشتی در ساخت عروسک

در خرید عروسک های صنعتی باید به تأییدیه هایی که از سوی سازمان های بهداشت و درمان بر روی بسته بندی درج شده است توجه ویژه ای داشته باشید. متأسفانه در ساخت عروسک های دست ساز بعضی عروسک سازان برای پر کردن داخل عروسک از پشم شیشه استفاده می کنند که کاری غیر بهداشتی می باشد. بهترین ماده برای پر کردن عروسک پلی استر می باشد.

5- گروه سنی مناسب

همان طور که مشخص است عروسک های سنگین برای کودکان خردسال مناسب نیست و قطعاً با آن بازی نخواهند کرد . هم چنین عروسک های مد مانند عروسک باربی برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.  در آمریکا که فرهنگ کاملاً متفاوتی با ما دارند، بر روی بسته بندی عروسک های مد این موضوع را درج می نمایند که برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست. در خرید عروسک های خارجی حتما  به توصیه سازندگان توجه کنید و عروسک را برای سنین پایین تر خریداری نکنید. حتی اگر احساس می کنید ظاهر عروسک با فرهنگ و اصول اخلاقی که شما به آن پای بندی هستید مغایرت دارد نیز از خرید عروسک خودداری نمایید.

6-  ابعاد و وزن مناسب

ابعاد و وزن عروسک بر روی گروه بندی سنی عروسک ها بسیار مؤثر است. زیرا هیچ گاه یک خردسال نمی تواند یک عروسک دخترانه بزرگ و سنگین را بغل کند و یا با آن بازی کند. حتی اگر فرزند شما از آن عروسک خوشش بیاید و برای بازی با عروسک سنگین خود پافشاری کند، می تواند باعث عارضه های مفصلی و اختلال در رشد اوگردد. پس در خرید خود عروسکی را مدنظر داشته باشید که با سن کودک شما مطابقت داشته باشد.

۷مطابقت با انتظارات و سلایق مصرف کننده

عروسک های خرس و خرگوش یا فنری ایموجی شاید جذاب باشند اما آیا کسی که این هدیه را دریافت می کند هم از آن خوشش می آید؟ آیا چیزی که شما خوشتان می آید با آنچه که او دوست دارد مطابقت دارد؟ بچه های امروزی از عروسک های هوشمند خیلی خوششان می آید. بنابراین به فاکتورهایی مانند قابلیت پلک زدن عروسک، قابلیت پخش موزیک و یا حرف زدن، قابلیت غذا خوردن، قابلیت حرکت و … توجه کنید.

عروسک سازان حرفه ای به طرح و رنگ عروسک که به آن تم عروسک می گویند، بسیار توجه می کنند. هنگام خرید عروسک به هارمونی و هماهنگی رنگ بندی لباس ها و ظاهر عروسک حتماً توجه داشته باشید.

عروسک-بافتنی

8- رعایت مسائل ایمنی در ساخت عروسک

یکی از معضلات در یک فروشگاه اینترنتی اسباب بازی این است که عروسک را نمی توانید به صورت فیزیکی ملاحظه کنید. با این حال زمانی که عروسک به دستتان رسید، نبود نقاط برنده روی عروسک را حتماً بررسی کنید . هم چنین نرمی و وزن عروسک براساس گروه سنی کودک موضوع بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. البته عروسک سازان آمریکایی و اروپایی تأییدیه های ایمنی را حتماً دریافت کرده و بر روی محصول خود درج می کنند . در انتخاب خود به فاکتور وجود تأییدیه های ایمنی بر روی بسته بندی محصول توجه نمایید.

عروسک بافتنی و کاموایی چیست ؟

عروسک های بافتنی یا عروسک های کاموایی عروسک هایی هستند که با قلاب و میله و کمی کاموا ساخته می شوند. البته در این عروسک ها به جای واژه عروسک سازی باید از واژه عروسک بافی استفاده کرد. عروسک بافی برای کسانی که قبلاً قلاب بافی کرده اند، بسیار ساده خواهد بود. در گام نخست باید تصویر ذهنی از آنچه که می خواهید ببافید داشته باشید، زیرا در این سبک عروسک سازی هیچ الگویی وجود ندارد. عروسک بافتنی دختر و پسر و عروسک بافتنی خرگوش با طرح ساده از نمونه های موفق در بین هنرمندان این رشته است.

 

 

 انواع عروسک سازی با کاموا

عروسک کاموایی

ساده ترین نوع عروسک های کاموایی نیاز به قلاب بافی ندارد. ابتدا کاموا را به دور مقوا یا هر چیزی که بتواند ابعاد عروسک را داشته باشد، می پیچید. سپس آن را از وسط گره زده و مقوا را بیرون می آورید. یک بخش عروسک به عنوان سر عروسک کاموایی و نیمه دیگر نقش بدن عروسک را بازی می کند. این مدل عروسک ها نیازی به بافتن هم ندارند. بلکه با نخ های کاموا و خلاقیت عروسک ساز، عروسک هایی با کاموا شکل می گیرند. هم چنین خیلی از عروسک سازان با ایده پردازی های خاص خود، سر عروسک را از چیز دیگری مانند پولیش یا نمد می سازند و بدن عروسک را با کاموا طراحی می نمایند.

عروسک کاموایی

عروسک بافتنی

نوع دیگر این عروسک ها، عروسک هایی هستند که مستقیماً از کاموا برای بافتن استفاده می کنند. همچنین برای پر کردن عروسک هم از کاموا و یا پلی استر استفاده می شود. برخی نیز از پشم شیشه برای پر کردن عروسک استفاده می کنند که اصلاً توصیه نمی شود همان طور که قبلا ذکر شد بسیار غیر بهداشتی می باشد.

اجزای عروسک نیز به صورت جدا بافته شده و در آخر به یکدیگر وصل می شوند. این عروسک ها نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. به طوری که در مجلات هنر و لباس مانند Cross Stitcher همواره ردپایی از طرح های جدید و خلاقانه در مورد طرز بافت عروسک بافتنی می توان پیدا کرد.

عروسک بافت-کاموایی

عروسک های روسی

عروسک روسی با ظاهری جذاب و فانتزی ساخته شده از پارچه لطیف و موهای مصنوعی، در انواع مختلف و شکل‌های متنوع همه گروه‌های سنی را به خود جذب کرده است. طوری که امروزه عروسک روسی از پرطرفدارترین نوع عروسک‌های موجود در دنیای عروسک‌ها به شمار می‌رود.

عروسک-روسی

 

نوشتن دیدگاه
اسکرول به بالا