انواع آستری و کاربرد آن

astari

آستری چیست؟

حتما تا به حال اسم آستری لباس به گوش شما خورده است. خصوصا اگر خودتان یک خیاط باشید. این موضوع بر شما پوشیده نیست که آستری ها دارای انواع و رنگ بندی گوناگون در بازار می باشند. که انتخاب از بین این همه تنوع جنس و رنگ ممکن است برای شما سخت باشد. و یا حتی شاید شما ندانید که برای پارچه شما کدام نوع آستری و با کدام رنگ مناسب می باشد. به همین منظور در ادامه ما می خوهیم شما را با انواع آستری و کاربرد آن آشنا کنیم:

انواع آستری و کاربرد آن:

همان طور که می دانید آستری ها در زیر بعضی از لباس ها استفاده می شوند، برخی از پارچه ها این گونه هستند که برای راحت تر پوشیده شدن توسط فردی که می خواهد از آنها استفاده کند باید حتما در زیر این پارچه ها از آستری استفاده شود. همچنین بهتر است لباس‌هایی که قرار است طی مدت زمان خیلی طولانی بر تن باشند. همانند لباس های فرم رستوران ها و مانتو شلوار اداری و … از آستری استفاده شود. علت این امر این می باشد، که آستری لباس ها تعرق بدن را به خود جذب می کند. و مانع از بو گرفتن سریع پارچه لباس می گردد.

نکته خیلی مهم در انتخاب آستری ها بادوام بودن و قابل شستشو بودن آنها می باشد. همچنین باید در انتخاب آستری ها دقت کافی کرد که رنگ آنها ثابت بماند زیرا که بعد شستشو اگر از خود رنگ پس بدهند باعث از بین بردن پارچه لباس می گردند و یا اگر رنگ آنها مثل روز اول ثابت نماند باعث کهنه نشان دادن لباس شما می گردد.

آستر ها بنابر وجود پارچه های مختلف انواع مختلفی نیز دارند که باید به این مسئله مهم در انتخاب آستری مناسب توجه کافی کرد  بدیهی است آستری های ظریف تر برای پارچه های ظریف و آستری های ضخیم تر به عنوان مثال جنس ساتن برای پارچه های ضخیم مناسب می باشد. بدیهی است آستری ها دارای طیف رنگ بندی می باشند که باید بر حسب رنگ پارچه  از آنها بهره برد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع آستر و چگونگی نحوه دوخت آستری ها آشنا کنیم :

satin-linings

نحوه دوخت استری :

بهتراست در زیر پارچه های توری و گیپوری ویا لباس های نازک  برای اینکه راحت تر بتوان آنها را پوشید و یا اینکه به اصطلاح بدن نما نباشد از آستری استفاده کرد به همین منظور یک نوع پارچه که معروف ترین آنان آستر ساتن است، مناسب تر می باشد، زیرا که در برخی از آنها از الیاف مصنوعی ابریشم به کار گرفته شده است و همچنین وزن مناسب تری نسبت به بقیه آسترها دارند. قبل از دوختن آستری ابتدا آن را حدود چند ساعت در داخل یک تشت آب قرار دهید و سپس روی بند پهن کنید تا خشک شود.  بعد از خشک‌شدن آستری را اتو کنید و در آخر الگوی مورد نظر را بر روی آن پیاده سازی نمایید. ذکر این نکته الزامی است که در دوخت آستر به لباس بهتر است ابتدا جداجدا دوخته شود و در آخر بهم متصل گردند.انواع آستری و کاربرد آن

بهترین آستر برای پارچه:

آستر ابریشمی :

این آستری ها در رنگ های مختلف در بازار وجود دارند و با هر پارچه ای سازگار می باشند.

استر-ابریشمی

آستر پلی استر:

این آستری ها دارای وزن مناسب هستند و همچنین ویژگی دیگر آنها این می باشد که دارای قیمت مناسبی نسبت به بقیه انواع آستر ها هستند.

آستر پنبه ای :

این آسترها برای پارچه های لطیف و نازک مناسب می باشند و در دوخت همین نوع پارچه ها بیشتر استفاده می گردد ، که بیشتر مختص به فصل تابستان می باشد زیرا که به دلیل جنس این آستری های رد و بدل شدن جریان هوا  در این نوع آسترها بسیارآسان تر انجام می پذیرد. همچنین لازم به ذکر است که آسترهای پنبه ای بهترین گزینه برای لباس کودکان نیز می باشد.

آستر-لباس

آستر ساتن :

آستر ساتن نیازی به معرفی ندارد ، اکثر مردم به خوبی آن را می‌شناسند و از آن در موارد مختلف استفاده می کنند.  آستر ساتن بسیار لطیف و براق می باشد که برق آن جلوه‌ای زیبا از آن می‌سازد. همچنین دارای تنوع رنگی زیادی می باشد که این امر باعث می شود تا بتوان از آن در انواع لباس های مختلف بهره برد. ساتن را می‌توان برای انواع مختلفی از لباس‌ها استفاده کرد زیرا که دارای ویژگی ضخامت و لطافت باهم می باشد . ضخامت ساتن باعث ایجاد گرمای مضاعف در لباس می‌گردد و این نکته را باید جدی گرفت. با این حال به خاطر ظاهر براقش از آن در لباس‌های مجلسی نیز استفاده می‌کنند.

آستر مخمل :

همان طور که مشخص است این نوع آستر برای لباس‌های زمستانی کاربرد گسترده‌ای دارد.  قطعا تا به حال این آستری را در زیر پالتو و کاپشن‌های بزرگسال و کودک دیده باشید. ویژگی های آستر مخمل نرمی ، لطافت، ظاهر زیبا، ضد آب و گرم‌کنندگی می باشد. جنس آسترمخمل از الیاف و پشم شیشه می باشد که ممکن است برخی از افراد به آن حساسیت داشته باشند.

آستری-رزامیس

نکات طلایی برای خرید آستری:

آستری ها باید محکم و بادوام باشند به طوری که به راحتی پاره نشوند و تکیه گاه پارچه رویی شوند و همچنین در برابر هرگونه فشاری مقاومت کنند . آسترها باعث می شوند که لباس شما گرم تر شود به همین دلیل است که باید در هنگام خرید آستری مناسب برای پارچه خود دقت زیادی داشته باشید. یک اشتباه بزرگ برای انتخاب آستری می تواند این موضوع باشد که برای پارچه های نازک و لطیف ، برای این که لباس گرم تر بشود از آستری ضخیم استفاده کرد. زیرا که باعث می شود پارچه بد فرم شود و در تن شما هم جلوه زیبایی نداشته باشد.

همچنین دانستن این نکته که حتما باید آستری متناسب با جنس پارچه انتخاب شود الزامی است . بدیهی است برای لباس های مجلسی بهتر است از آستری های نازک و ظریف و خنک استفاده شود زیرا که اصولاً پارچه های این نوع لباس ها به خودی خودسنگین می باشند پس بهتر است برای این نوع لباس ها از آستری ظریف تر استفاده شود. همچنین برای لباس های زمستانی بهتر است از آستری های ضخیم تر استفاده شود.

نوشتن دیدگاه
اسکرول به بالا