معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

پارچه فاستونی چیست؟

اگر نگاهی به صنعت نساجی ایران کنید. متوجه می‌ شوید که پارچه فاستونی یکی از معروف ‌ترین و با کیفیت ترین پارچه‌ های تولیدی در ایران است. این نوع پارچه نسبت به سایر منسوجات قدیمی تر است و کاربرد های بسیاری نیز دارد. پارچه‌ های فاستونی با توجه به الیاف و ویژگی‌ هایی که دارند، کاربرد های متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به طور دقیق متوجه شویم که پارچه فاستونی چیست؟ و برای تولید این پارچه از چه الیافی استفاده می‌ شود؟معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

فاستونی-رزامیس

تاریخچه صنعت فاستونی

تاریخچه ی صنعت پارچه های فاستونی را شاید بتوان از ابتدای زندگی بشر دانست. زیرا بشر از زمان شروع تمدن بشری حیواناتی همچون گوسفند را پرورش داده است. همین مسئله موجب شده است که برای ساخت لباس و پوششی که نیاز دارد از پشم گوسفند استفاده کند. در ابتدا استفاده از پشم گوسفند به شیوه ی امروزی مرسوم نبود و از شیوه های بسیار مبتدی برای استفاده از پشم گوسفند استفاده می شد. معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

بعد ها با پیشرفت تمدن بشری، انسان فهمید که می تواند برای استفاده از پشم گوسفند، از الیاف موجود در پشم گوسفند برای ریسندگی استفاده کند. و سپس این الیاف را به نخ و نخ ها را به پارچه تبدیل کند. اما جالب است بدانید که پارچه هایی مثل فاستونی که ما قصد بررسی آن ها را داریم تنها از پشم ظریف برای تولید آن ها استفاده نشده است. فاستونی برای اولین بار در بوستون آمریکا تولید شد به همین دلیل به این پارچه، پارچه ی بوستونی نیز گفته می شود. و کلمه ی فاستونی نیز کلمه ای روسی است که به معنای بوستونی است. و چون پارچه فاستونی از روسیه وارد ایران شده است امروزه این پارچه در ایران بیشتر از این که با نام بوستونی معروف باشد به فاستونی معروف است.

پازچه فاستونی-رزامیس

جنس پارچه فاستونی از چیست؟

مواد اولیه ای که برای تولید فاستونی مورد استفاده قرار می گیرند شامل موادی همچون ترکیب پشم و پلی استر، پشم و ترکیب پشم و کرک است. در تعریف پارچه ی فاستونی می توان گفت پارچه های پشمی ساده ای که برای دوخت لباس هایی همچون کت و شلوار، دامن و سایر لباس های مردانه و زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است گاهی پارچه های فاستونی، نخی نیز می باشند.

همچنین امروزه از دو نخ یعنی نخ های رینگ و نخ های سایرو برای تولید پارچه فاستونی استفاده می شود. تفاوت پارچه هایی که با این دو نخ تولید می شود در این است پارچه فاستونی که از نخ رینگ ساخته می شوند نسبت به پارچه هایی که در آن از نخ سایرو استفاده می شود ضخامت، ضریب اصطکاک و همچنین مقاومت سایشی بیشتری دارند. اما شباهت هر دو در این است که هر دو پارچه ای که با نخ رینگ و نخ سای رو ساخته می شوند سختی خمش یکسانی دارند.

پازچه فاستونی رزامیس

تعریف پارچه فاستونى

برای این پارچه تعریف های مختلفی از اهل فن نقل شده. اما به زبان ساده می توان به آن پارچه ای ساده گفت که با الیاف طبیعی حیوانی مثل پشم ، یا الیاف مصنوعی یا مخلوطی از هر دو به مرحله تکمیل می رسد. عرض پارچه فاستونی در حالت معمول در ایران ١۵٠ سانتی متر می باشد. که می تواند در وزن های مختلف و با طرح ساده یا طرح دار مثل چهار خانه و راه راه تهیه شود. اختلاف وزن ( تراکم بافت ) و میزان درصد پشم به کار رفته و نخ فاستونی از اصلی ترین عوامل تاثیر گزار در نرخ پارچه فاستونی می باشد.

پازچه فاستونی

مزیت استفاده پشم در پارچه فاستونی چیست؟

همان طور که می دانید از فاکتور های یک فاستـونی خوب و درجه یک درصد پشم به کار رفته در آن است. اما در واقع چرا پشم باعث مرغوبیت این پارچه می شود.؟

پشم از الیاف طبیعی ( حیوانی ) به شمار می رود که از پشم گوسفندان با نژاد های گوناگون بدست می اید.

پشم از الیاف مقاوم به شمار رفته و از آنجا که هوا متراکم شده را در خود حفظ می کند باعث می شود بدن فرد پوشنده در برابر تغییرات دمای محیط اثر کمتری بپزیرد که این امر در حالت تعادل دمای بدن و میزان تعرق تاثیر خوبی دارد.

این نوع از الیاف علاوه بر ان که در بحث نساجی رنگ پذیری عالی دارد. عایق صدا، مقاوم در برابر اشتعال و عبور دهنده امواج ماورا بنفش می باشد. که هر کدام از این عوامل در راحتی و سلامتی فرد نقش به سزایی دارد.

معایب پارچه فاستونی

یکی از معایب پارچه فاستونی ساییده شدن آن است. شلوار و دامن فاستونی در قسمت هایی که هنگام نشستن با صندلی تماس پیدا می کنند ساییده شده. و حالت براق پیدا می کنند. فاستونی های جناغی نسبت به فاستونی های ساده پس از ساییده شدن براق تر نشان می دهند. هرچه عدد سوپر فاستونی بالاتر باشد کم دوام تر است و بیشتر مستعد چین و چروک خواهد بود.

تشخیص نوع پارچه فاستونی

اگر با پارچه فاستونی اشنایی چندانی ندارید. و نمی دانید که چگونه می تواند پارچه های فاستونی پشمی را از پارچه فاستونی پلی استر ویسکوز تشخیص داد. یک راه بسیار ساده برای تشخیص این نوع پارچه ها وجود دارد. و آن سوزاندن پارچه است.

اگر بوی ناشی از سوزاندن پارچه ی فاستونی بویی مشابه کله پاچه و کز بود. درصد بالایی از الیاف به کار رفته در پارچه ی فاستونی پشم است. اما اگر بوی پلاستیک به مشام تان رسید پارچه ی فاستونی از جنس پلی استر ویسکوز است.

معرفی پارچه فاستونی-رزامیس

پارچه شبه فاستونی چیست؟

پارچه شبه فاستـونی یا طرح فاسـتونی به آن دسته از پارچه هایی گفته می شود که درصد پشم آنها صفر است. و اصطلاحا پلی استری و با الیاف مصنوعی تکمیل شده اند. کارخانه های زرین فاستـون نجف اباد اصفهان، مه فاستون، کوکما، دنا، اندیکو و تهران جامه از جمله کارخانجات فعال در این زمینه می باشند. و قیمت فروش ان ها را از فروشگاه های معتبر فضای حقیقی و مجازی اینترنتی می توان استعلام گرفت. معرفی جامع و کامل پارچه فاستونی

تفاوت بین پارچه‌های فاستونی ایرانی و خارجی

کارخانه‌ های نساجی ایران یکی از بهترین کارخانه‌های تولید پارچه فاستونی هستند. و همیشه اولین گزینه تمام تولید‌ی‌ها برای خرید این نوع پارچه بوده‌اند. متاسفانه امروزه با وارد شدن شرکت‌های چینی به حوزه نساجی، کارخانه‌های نساجی ایرانی مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. و بسیاری از پارچه‌های چینی استفاده می‌کنند که کیفیت بالایی ندارند ولی قیمت مناسب‌تری دارند. از بهترین کشورهای خارجی در زمینه تولید پارچه های فاستونی می‌توان به بریتانیا، ایتالیا و فرانسه اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه
اسکرول به بالا