محاسبه اندازه متراژ خرید پارچه

مقدار مناسب پارچه

برای دوخت هر لباس چه مقدار پارچه نیاز است ؟

همان طور که می دانید خرید کردن پارچه کار ساده ای نیست و نیاز به دقت بالایی دارد دانستن این مهم که قبل از خرید هر پارچه باید مدل لباس مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس با توجه به مدل دلخواه خود میزان پارچه مورد نیاز خود را خریداری کنید ، برکسی پوشیده نیست. همچنین سایز اندام شما در میزان نیاز شما به مقدار پارچه تاثیر گذار می باشد. لذا باید قبل از خرید پارچه محاسبات لازم را برای مقدار مورد نیاز پارچه انجام داد. که این کارخیلی سختی نیست ولی به چند عامل وابسته می باشد که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد. محاسبه اندازه متراژ خرید پارچه

چه عواملی در مقدار خرید پارچه تاثیر دارد؟

سه فاکتور مهم درمحاسبه اندازه خرید پارچه، اندازه گیری سایز، مدل لباس انتخاب شده و میزان قد فرد می باشد. که باید قبل از خریداری کردن پارچه برای دوختن هر نوع لباس به این سه فاکتور مهم توجه ویژه ای کنید. برای محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای هر مدل لباس فرمول خاصی وجود دارد. که شما می بایست قد خود را درآن فرمول قرار داده تا میزان پارچه لازم برای مدل مورد نظرتان برای شما بدست آید. شاید دانستن این نکته برای شما جذاب باشد. که شما برای دوخت لباس با پارچه های طرح دار به پارچه بیشتری نیاز دارید. علت این امر این است که باید طرح گل ها و هاشور ها باهم هماهنگ و هم خوانی داشته باشند. همچنین در پارچه های مخمل هم به علت این که باید خواب پارچه در کل لباس هماهنگ باشد شما نیاز به پارچه بیشتری دارید.

بدیهی است پارچه­ های مختلف دارای عرض ­های متفاوتی هستند. به عنوان مثال پارچه­ هایی که دارای طرح گل دار هستند عرض کمتری دارند. و پارچه ­هایی که برای دوخت ملحفه، پرده و لباس عروس استفاده می­ شوند. دارای عرض 3 متر هستند. اما به طور کلی بیشتر پارچه ها در عرض 1.5 متر تولید می­شوند.

همان طور که قبلاً ذکر شد برای دوخت مدل­ های مختلف لباس، مقدار خرید پارچه متفاوت می باشد. حتی مدل دامن­ های مختلف نیز به مقدار متفاوتی پارچه برای دوخت نیازاست. فرمول­ های محاسبات میزان اندازه پارچه که در ادامه ذکر خواهیم کرد راحت می باشد. و اندازه­ های گفته شده برای افرادی با سایز نرمال 38 تا 40 مناسب می­ باشند.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن راسته:

دامن راسته، بیشتر مناسب برای خانم­ هایی می باشدکه دارای پایین تنه کوچک هستند. برای افراد کوتاه قد پوشیدن این مدل دامن با کفش پاشنه بلند پیشنهاد می گردد. این مدل دامن اگر کوتاه و تنگ دوخته شود زیباتر می باشد. همچنین انتخاب پارچه با طرح گل­دار و یا ساده بودن پارچه در این مدل دامن چندان حائذ اهمیت نمی باشد.

مقدار مورد نیاز خرید پارچه برای دوختن یک دامن راسته، اندازه قد دامن + 10 سانتیمتر برای کمر دامن می­ باشد. بدیهی است باید قبل از خرید پارچه برای دوخت این مدل دامن اندازه قد دامن خود را اندازه گیری نمایید.محاسبه اندازه متراژ خرید پارچه

دامن-راسته

میزان پارچه مورد نیاز دوخت دامن 6 ترک :

مدل دامن 6 ترک به علت دارا بودن چین­ های مناسب و منظم، قسمت پایین تنه شما را ازدید افراد پنهان می­ کند. اگر شما دارای بالاتنه ­ای خوش فرم هستید، این مدل دامن می تواندبهترین گزینه برای شما باشد زیرا که خوش فرم بودن یا نبودن پایین تنه شما حائذ اهمیت نیست. به طور کلی ویژگی مدل دامن 6 ترک پوشاندن پایین تنه و برجسته کردن بالا تنه است. میزان مورد نیازپارچه برای دوخت این مدل دامن 2 برابر میزان بلندی قد دامن+ 10 سانتی متر برای دوخت کمر می باشد. همچنین بهتر است این دامن با پارچه های ساده دوخته شود.

دامن 6 ترک

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن 4 ترک:

همان طور که واضح است دامن 4 ترک دارای چین کمتری نسبت به دامن 6 ترک می باشد. از این رو برای افرادی که دارای پایین تنه چاق هستند مناسب تر است زیرا پایین تنه آنها را جمع تر نشان می دهد. اگرشما دارای اندامی تقریبا لاغرهستید، پوشیدن این دامن می ­تواند کمی به اندام شما شکل و جذابیت دهد. همچنین خانم­ هایی که پایین تنه کوچک دارند اما بالاتنه آنها بزرگ است نیز پوشیدن این دامن باعث تعادل خواهد شد. برای دوخت دامن 4 ترک در ابتدا قد مورد نظرتان را اندازه­ گیری نموده و سپس یک قد دامن + 10 سانتی متر برای کمر برای خرید پارچه محاسبه نمایید.

دامن 4 ترک

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن پلیسه:

مدل دامن پلیسه دارای چین­ های منظم زیادی می باشد و در بیشتر موارد این مدل دامن کوتاه دوخته می ­شود. این دو عامل باعث بزرگتر دیده شدن پایین تنه می­ شوند. از جهت پوشیدن این مدل دامن تنها برای خانم­ هایی مناسب است که پایین تنه کوچکی دارند. خانم­ هایی که اندام مستطیلی و یا سیب شکل دارند می­ توانند با پوشیدن دامن پلیسه اندام خود را اصلاح نمایند. فرمول برای دوختن دامن پلیسه دو برابر قد دامن + 10 سانتیمتر پارچه برای کمر می ­باشد می باشد. اصولا پارچه مناسب برای دامن پلیسه ساده و یا چهارخونه می باشد. همچنین استفاده از پارچه­ های ضخیم برای دوخت این دامن کاربرد زیادی دارد.

دامن-پلیسه

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن کلوش و نیم کلوش:

مدل دامن کلوش به گونه ای است که آزاد می باشد که به همین دلیل می تواند به خوبی پایین تنه را تحت پوشش قراردهد و همچنین گزینه مناسبی برای افرادی است که دارای پایین تنه بزرگ و چاق هستند.معمولاً این مدل دامن ها به صورت بلند دوخته می­ شوند. شما برای دوخت این مدل دامن به دو نیم برابر قد دامن به پارچه احتیاج دارید به همین سبب پارچه بیشتری برای دوخت این مدل دامن استفاده می گردد.

دامن کلوش

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت شلوار مردانه و زنانه:

شلوار پوششی است که در بین خانم ها و آقایان بسیار رایج و پرکابرد است همچنین به همین سبب انتخاب مدل شلواری که با اندام شما تناسب خوبی داشته باشد امری بسیار مهم است ، زیرا که شما را قد بلند و خوش استایل نشان می­ دهد. اگر شما دارای پایین تنه نسبتا بزرگی هستید و می خواهید آن را پنهان کنید بهترین انتخاب استفاده از پارچه­ های ساده با رنگ­ های خنثی می باشد و همچنین بهتر است از مدل شلوار های گشاد استفاده نمایید. برای افرادی که دارای پایین تنه مناسب می باشند هر گونه رنگ،نوع ومدل شلوار برای آنها مناسب می باشد. مقدارپارچه مورد نیاز شما برای دوخت شلوار مردانه و زنانه 120 سانتیمترمی باشد. اما برای افراد دارای قد بلند، بهتر است کمی بیشتر پارچه خریداری نمایید.

شلوار زنانه رزامیس

مقدارپارچه مورد نیاز برای دوخت کت مردانه: 

پوشیدن کت تک با انواع مختلف شلوار، حتی شلوارهای جین اندام شما را شیک پوش و جذاب تر نشان می­ دهد. شما برای انتخاب پارچه برای دوخت کت مردانه باید از قبل بدانید که می خواهید با چه شلواری آن کت را ست نمایید. همچنین شما برای دوخت کت تک مردانه به 180 سانتی متر پارچه نیاز دارید.محاسبه اندازه متراژ خرید پارچه

 

 

نوشتن دیدگاه
اسکرول به بالا